Czym jest marża na sprzedaży? Jaką marżą charakteryzują się spółki GPW? Czy marża na sprzedaży bardzo różni się od marży brutto – jaka jest waga kosztów sprzedaży i kosztów ogólnych zarządu? Jak duża jest zmienność marży na sprzedaży w porównaniu z marżą brutto?
Czym jest marża na sprzedaży
Marża na sprzedaży jest jednym ze wskaźników rentowności. Informuje o tym, że jaka jest relacja zysku ze sprzedaży do przychodów ze sprzedaży.
Zysk ze sprzedaży to przychody ze sprzedaży pomniejszone o koszty wytworzenia sprzedanych towarów, koszty ogólne zarządu oraz koszty sprzedaży.
Jak obliczyć?
Wzór na marżę ze sprzedaży jest jeden, ale zakres danych branych do kalkulacji może być bardzo różny. Czasem dostępne są tylko dane za ostatni kwartał i niektóre na ich podstawie obliczają wskaźnik. Wiele biznesów cechuje się sezonowością, więc lepszym pomysłem jest bazowanie na danych rocznych. Ja duże mogą być różnice w zależności od przyjętego zakresu danych? Obliczyłem różnicę dla marży obliczanej na danych rocznych (3Q-2017-2Q.2018) oraz danych za ostatni kwartał (2Q.2018). Przeciętna różnica wynosi ok 0 (zero). Ale jednak dla części spółek wybór zakresu danych robi sporą różnicę. Odchylenie standardowe wynosi ok 13%.
Marża zysku na sprzedaży – spółki WIG20, mWIG40, sWIG80
Dla spółek WIG20, mWIG40, sWIG80 przeciętna marża zysku na sprzedaży (dane roczne) wynosi 7,7% (mediana) plus-minus 5% (odchylenie standardowe). Zdarzają się spółki z ujemną marżą, ale również z marżą na poziomie kilkadziesiąt procent.
Branże
W podziale na branże najsłabiej pod względem marży na sprzedaży wypadają budownictwo, handel hurtowy i telekomunikacja (przeciętnie poniżej 5%). Najlepsze pod tym względem branże to rynek kapitałowy, deweloperzy i przemysł surowcowy (powyżej 20%).
Spółki o najniższej marży na sprzedaży
29 spółek ma marżę na sprzedaży poniżej 5%. W przypadku kilka spółek marża jest nawet ujemna. Nie może być inaczej, gdy spółka notuje straty zamiast zysku, np. Ekoexport, Ursus czy Cormay.
Spółki o wysokich marżach na sprzedaży
Na drugim biegunie mamy spółki o wysokich marżach. 18 spółek charakteryzuje się marżą powyżej 20%. Do rekordzistów należą Stalexport (70%), LiveChat (70%), GTC (61%), Bogdanka (43%), CDProjekt (42%), TS Games (40%).
Koszty ogólne zarządu i koszty sprzedaży – jaka waga?
Przeciętna marża na sprzedaży wyniosła 7,7%. Dla porównania, dla tych samych spółek marża brutto na sprzedaży wynosiła 23,3%. Różnica między tymi wartościami tkwi w kosztach ogólnych zarządu oraz kosztach sprzedaży. Jak duża jest ta różnica? To zależy przede wszystkim od branży oraz specyfiki danej spółki. Koszty ogólne zarządu i koszty sprzedaży mają największe znaczenie w branżach (tu różnica między wskaźnikami była największa)
- rynek kapitałowy
- przemysł farmaceutyczny
- handel detaliczny
Z kolei w przypadku deweloperów, budownictwa czy energetyki te koszty mają małe znaczenie (różnice między wspomnianymi wskaźnikami są niewielkie).
Biorąc pod lupę konkretne spółki, koszty ogólne zarządu oraz koszty sprzedaży mają najmniejsze znaczenie m.in. w przypadku Kogeneracja, PEP, Dębica, Enter, Torpol, Elbudowa, Atal, AB PL.
Z kolei największe znaczenie koszty ogólne zarządu oraz koszty sprzedaży mają w przypadku: BA Holding, Quercus, Celon Pharma, Monnari, Cormay, Bioton, CCC, LPP, Vistula, Bytom.
Zmienność marży na sprzedaży
W jednym z poprzednich wpisów przyglądałem się jak potrafi się zmieniać marża brutto. Okazało się, że ten wskaźnik wskaźnik podlega bardzo małym zmianom. A jak to wygląda w przypadku marży na sprzedaży? Zmienność jest dużo większa! Widać to na kilku przykładach, które załączam poniżej: Ursus i Cormay.
I kolejne przykłady: Eurocash i Oponeo.
To również pokazuje jak duże znaczenie mają koszty ogólne zarządu oraz koszty sprzedaży w porównaniu z kosztami wytworzenia.